استفاده از ظرفیت دادستانی‌ها برای برخورد با مافیای زباله

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری با بیان اینکه از ظرفیت دادستانی‌ها می‌توان در برخورد با مافیا زباله استفاده کرد، گفت: در این بخش دادستان‌ها به عنوان مدعی‌العموم در کنار شهرداری‌ها هستند.

عسکر جلالیان در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص اجرای طرح نوماند از سوی شهرداری تهران و تاثیر آن در کاهش معضلات اجتماعی اظهار کرد: در اسناد بین‌المللی تعهد کردیم که کارهای سخت و خشن که خلاف شان انسانی است را از جامعه حذف کنیم. به گفته وی، اگر مدیریت پسماند و طرح موسم به نوماند در تهران به خوبی انجام شود از یک اتهام در حوزه بین‌الملل جلوگیری خواهیم کرد. وی با اشاره به اینکه تعهداتی در حوزه حقوق عامه در مجامع بین المللی پذیرفته‌ایم، افزود: بر اساس ماده ۹ قانون مدنی، ما به هر سند بین‌المللی که رسما ملحق شویم ملزم به رعایت آن هستیم و آن سند جزو حقوق داخلی کشور محسوب می‌شود.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری اضافه کرد: همه دستگاه‌های مرتبط باید کمک کنند طرح نوماند با سرعت و دقت بیشتر اجرا شود و شهرداری هم برای مدیریت پسماند به سراغ شرکت‌های دانش بنیان برود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برخورد با مافیا گفت: سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اعلام کرده که برای برخورد با مافیا و سو استفاده‌ها، ۱۵۴ قرارداد با پیمانکاران جمع آوری زباله را به ۱۴ قرارداد تبدیل کرده و این کار بسیار ارزشمند است و نظارت و کنترل را دقیق و جدی خواهد کرد.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری با بیان اینکه از ظرفیت دادستانی‌ها می‌توان در برخورد با مافیا زباله استفاده کرد، تاکید کرد: دادستان‌ها به عنوان مدعی‌العموم در کنار شهرداری‌ها هستند چرا که پدیده شوم زباله گردی نقض صریح حقوق شهروندی، حقوق بشر، کرامت انسانی، نقض صریح حق بر محیط زیست و بهداشت است.

وی ادامه داد: همه این موارد جزو حقوق عمومی و از شرح وظایف مدعی‌العموم است، این جرم‌ها چه در قالب فعل و یا ترک فعل باشد واجد جنبه عمومی بوده و بدون شاکی خصوصی و هم دادستان می‌تواند ورود کند و نیاز به طرح شکایت نیست، فقط کافی است موضوع را به دادستانی‌ها اطلاع دهند.

جلالیان با اشاره به اینکه ما یک کشور مستعد و با ظرفیت هستیم و دهه حاضر بسیار متفاوت از ۲ دهه گذشته در حوزه حقوق شهروندی است اضافه کرد: اکنون دانش و تکنولوژی به حمایت از حقوق شهروندی و حقوق بشر رسیده و با استفاده از دانش و تکنولوژی‌های روز می‌توانیم موضوع زباله و پسماند را با حداقل آسیب‌ها مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه بعضی از افراد با استفاده از مونتاژ در فیلم و عکس زباله گردها، نیت تخریب چهره کشور در عرصه جهانی را دارند گفت: نمی‌گویم که کاملا بی عیب هستیم اما تفسیر اینکه حتی در مناطق شمالی پایتخت نیز مردم گرسنه و در مخازن زباله به دنبال غذا هستند از فیلمی که در آن خانومی با فرزندش در یک سطل زباله در یکی از مناطق شمالی شهر خم شده و تفکیک زباله انجام می‌دهند کار درستی نیست.

به گفته جلالیان، اگر فردی در مخزن زباله به دنبال غذا باشد با توجه به فرهنگ ارزشی و اسلامی مردم ما، حتما شهروندان عابر برای تهیه و خرید غذا به او کمک خواهند کرد در واقع ما مردمان مهربان و انسان دوستی داریم.

جواد آل داوود reporter picture
جواد آل داوودخبرنگار شخصیامتیاز: 1218تعداد خبر: 59
برچسب‌ها:

نظرات

همه حقوق این سایت متعلق به مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران می باشد.