سهم وسایل نقلیه در آلودگی هوا

بسیاری از کارشناسان از عمده ترین عوامل تاثیرگذار در آلودگی هوای تهران را تردد وسایل نقلیه اعم از بنزینی و گازوییلی اعلام می‌کنند.

به گزارش ایرنا، در کلانشهر تهران با جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفر روزانه چند میلیون وسیله نقلیه در خیابان های شهر تردد می‌کنند به همین منظور سهم این وسایل متحرک در آلودگی هوای تهران بسیار زیاد ارزیابی می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد که کامیون‌ها در بین وسایل نقلیه متحرک بیشترین سهم را در انتشار ذرات معلق دارند و یکی از عوامل تشدید آلودگی هستند.

محمدمهدی میرزایی قمی با بیان اینکه منابع متحرک ۶۱ درصد در آلودگی هوا و ذرات معلق نقش دارند، افزود: از این میان ۱۴ درصد خودروهای سواری شخصی، ۲.۱ درصد تاکسی‌ها، ۱۰.۱ درصد موتورسیکلت، ۱.۸ درصد وانت، ۴ درصد مینی بوس، ۵.۷ درصد اتوبوس واحد، ۷.۴ درصد اتوبوس سرویس و ۱۵.۷ درصد کامیون‌ها را شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: کامیون‌ها در بین وسایل نقلیه متحرک، بیشترین سهم را در انتشار ذرات معلق دارند؛ بنابراین اولویت برای مقابله با آلودگی هوا باید با موتورسیکلت‌ها و کامیون‌های تردد کننده در سطح شهر باشد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: نوسازی وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و تاکسی و همچنین توسعه مترو و همچنین نوسازی موتور سیکلت‌ها در کاهش آلودگی هوا می‌تواند تاثیر گذار باشد و این موضوع از سوی مدیریت شهری با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به علل آلودگی هوا در تهران ادامه داد: در فصل تابستان، اوزون و در ۶ ماه دوم سال ذرات معلق pm۲.۵ علل اصلی آلودگی هوا هستند البته یکی از اقداماتی که انجام می‌دهیم نمونه برداری از سوخت گازوییلی است که به شرکت واحد داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه کرد: امسال مناقصه سیاهه انتشار انجام و دانشگاه علم و صنعت برنده این مناقصه شد و انتهای سال آینده نتیجه اولیه مطالعات در این زمینه مشخص می‌شود.

میرزایی قمی با تاکید بر اینکه مهمترین اقدامی که در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام می‌دهیم پیش بینی آلودگی هوا است، گفت: سامانه‌ای ایجاد شده است که قابلیت پیش بینی هواشناسی، آلودگی و کیفیت هوای شهر تهران را دارد و راهکارهای کاهش آلودگی هوا را نیز ارائه می‌دهد.

اعداد سیاهه آلودگی هوا نگران کننده است

در همین راستا، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، اعداد و ارقام سیاهه آلودگی هوای تهران را نگران‌کننده می‌داند و می‌گوید: مطابق با این سیاهه سهم آلودگی خودروهای دیزلی ۳۳ درصد برآورد شده و بر این اساس باید تمرکز جدی روی خودروهای سنگین باری و مسافری داشت.

سید جعفر تشکری هاشمی افزود : شهردار تهران تاکید جدی بر برقی شدن اتوبوس‌ها و دیگر وسایل نقلیه عمومی دارد و اگر چه این اقدام خوب است اما باید ضمن توجه به مسایل فنی، متناسب با سهم هر ناوگان برنامه مشخصی داشت.

وی با بیان اینکه باید در مکان یابی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا معیارهایی تعریف کرد که اطلاعات قابل اعتمادی به ما بدهند، گفت: مثلا ایستگاهی که در کنار یک معبر پر تراکم است ممکن است میزان آلودگی را چند برابر ایستگاهی که داخل بوستان قرار گرفته نشان دهد.

رییس‌ کمیسیون‌ عمران و حمل‌ و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: برای برنامه ریزی دقیق نیازمند داده‌های قابل اعتمادتری هستیم و با کوشش این شرکت رسیدن به این داده‌ها کاملا دسترس پذیر است.

تشکری هاشمی با اشاره به ردیف تعیین شده مربوط به موتورهای برقی بیان کرد: در حوزه موتورسیکلت برقی که مهمترین پروژه شرکت کنترل کیفیت هواست گله داریم و باید مشخص شود چرا با وجود بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی، هنوز پیشرفت چندانی صورت نگرفته و کار قابل قبولی انجام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه شورای شهر حتما این موضوع را پیگیری می‌کند، گفت: بودجه اختصاص یافته باید صرف توسعه فرهنگ استفاده از موتورسیکلت‌های برقی و تسهیل شرایط برای خریداران شود.

تشکری هاشمی اظهار کرد: باید اقدامات‌مان را اولویت‌بندی کنیم و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران برای حل یکی از بزرگترین چالش‌های پایتخت که آلودگی هوا است باید حضور و نقش فعال تری داشته باشد.

دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در گفت وگویی با تاکید بر ضرورت مقابله جدی با آلودگی هوای تهران، درباره اقدامات مدیریت شهری در این زمینه گفت: شهرداری تهران بطور مستمر در چارچوب قانون هوای پاک به وظایفش عمل می‌کند بویژه امسال در راستای توسعه حمل و نقل عمومی برنامه‌های کلان و بسیار خوبی دارد.

ناصر امانی افزود: اگر ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی شود و اتوبوس‌ها و واگن‌های جدید وارد چرخه حمل‌وحمل عمومی پایتخت شوند، با برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی، به تدریج اتوبوس‌های قدیمی که دودزا هستند از چرخه حمل و نقل خارج می‌شوند و این مساله تا حدی زیادی به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی موجب می‌شود مردم از وسایل نقلیه شخصی کمتر استفاده کنند، ادامه داد: هر چه استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش یابد حضور خودروهای شخصی در سطح شهر کاهش پیدا می‌کند و کاهش آلودگی هوا را به همراه خواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران توسعه فضای سبز پایتخت را اقدام موثر دیگر برای مقابله با آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: هر بوستان جدیدی که در تهران ساخته می‌شود، ریه جدیدی به پایتخت اضافه می‌شود و به کاهش آلودگی و پاک شدن هوا کمک می‌کند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران از کاهش تقاضای سفر به عنوان دیگر عامل موثر در کاهش آلودگی هوا نام برده و می‌گوید: یکی از راه‌های اصلی کاهش تقاضای سفر توسعه شهر هوشمند و الکترونیکی کردن شهر است؛ این امر از برنامه‌های در دست اقدام است، اما از آن رضایت نداریم چرا که با وجود اینکه یکی از شعارهای اصلی شهردار تهران این بود که باید در حوزه هوشمندسازی شاهد تحولات بزرگی در شهر تهران باشیم که به کاهش تقاضای سفر و کاهش استفاده از وسایل نقلیه و در نتیجه داشتن هوای پاک کمک می‌کند، اما شاهد برنامه جدی در این زمینه نبوده‌ایم.

به گزارش ایرنا، آلودگی هوا یکی از موضوعات مهم شهر تهران است و ضروری است دولت با همکاری مدیریت شهری اقداماتی در کاهش آلودگی هوا انجام دهند.

جواد آل داوود reporter picture
جواد آل داوودخبرنگار شخصیامتیاز: 1218تعداد خبر: 59
برچسب‌ها:

نظرات

همه حقوق این سایت متعلق به مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران می باشد.