اخطارها، قول‌ها و ساختمان‌هایی که هنوز ایمن نیستند

غروب پنجشنبه گذشته باز شاهد آتش‌سوزی نسبتاً بزرگی در یکی از ساختمان‌های پایتخت بودیم؛ بیمارستان گاندی که در شمال تهران واقع شده، طعمه حریق شد. گرچه خوشبختانه این حادثه تلفات جانی به همراه نداشت، اما حالا این ترس دوباره به جان تهرانی افتاده که در صورت تکرار چنین حوادثی چه فجایعی می‌تواند به بار بیاید.

در گفت‌و‌گو با عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد

اخطارها، قول‌ها و ساختمان‌هایی که هنوز ایمن نیستند

همه ساختمان‌های ناایمن باید تا پایان سال آینده ایمن‌سازی شود

  مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

 
غروب پنجشنبه گذشته باز شاهد آتش‌سوزی نسبتاً بزرگی در یکی از ساختمان‌های پایتخت بودیم؛ بیمارستان گاندی که در شمال تهران واقع شده، طعمه حریق شد. گرچه خوشبختانه این حادثه تلفات جانی به همراه نداشت، اما حالا این ترس دوباره به جان تهرانی افتاده که در صورت تکرار چنین حوادثی چه فجایعی می‌تواند به بار بیاید. بعد از حادثه پلاسکو، صحبت از ناایمنی برخی ساختمان‌های بلندمرتبه پایتخت شدت گرفت تا جایی که هفته‌ها تیترهای رسانه‌ها را به خود اختصاص داد. از این رو دستگاه‌های مربوطه از جمله سازمان آتش‌نشانی، مدیریت بحران، شورای شهر و شهرداری تهران وعده دادند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ساختمان‌های ناایمن پایتخت شناسایی و ایمن‌سازی شوند. البته نکته قابل تأمل درباره بیمارستان گاندی این است که این مکان جزو ساختمان‌های اعلامی نبوده، اما چندبار از آتش‌نشانی اخطار گرفته است.
این در حالی است که کار ایمن‌سازی ساختمان‌های پرخطر شروع شده ولی هنوز به اتمام نرسیده است.
به گفته قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، ساختمان درحال ساخت در کنار بیمارستان گاندی دچار آتش‌سوزی شده، آتش به نمای بیمارستان و سپس به دیگر بخش‌های بیمارستان سرایت کرده است.
او، پیش از این در ۲۱ دی‌ماه در گفت‌و‌گویی، با اشاره به ساختمان‌های ناایمنی که هنوز ایمن‌سازی نشده‌اند، اظهار کرده بود: ۷۵ ساختمان مانند پاساژ ناهید، پاساژ فجر، شرکت ژال در خیابان شریعتی، ساختمان هرمزان در سعادت‌آباد، مجتمع تجاری بوستان در پونک و برخی پاساژهای بازار بزرگ تهران از جمله گرند هتل، ساختمان‌هایی هستند که بنا به دلایل مختلفی هنوز ایمن‌سازی نشده‌اند، اما ۱۲۹ مالک این ساختمان‌ها در سه نوبت به سازمان آتش‌نشانی دعوت شدند و تذکرات لازم به ایشان داده شد و خروجی این پیگیری‌ها منجر به کاهش تعداد این ساختمان‌های پرخطر از لحاظ حریق از ۱۲۹ به ۷۵ شده است. ایمن‌سازی ساختمان‌هایی مانند علاءالدین، میری، توچال و قائم، در تجریش انجام شد و از لیست ساختمان‌های پرخطر از لحاظ حریق خارج شدند. البته با همکاری دستگاه قضایی برای این ۷۵ ساختمان که در لیست ساختمان‌های پرخطر هستند، پرونده قضایی تشکیل شد. همچنان تلاش می‌کنیم تا با مذاکره و اخطار این کار انجام شود و تا پایان سال حداقل ۲۰ ساختمان از این ساختمان‌های پرخطر در مسیر ایمن‌سازی قرار گیرد. تا پایان سال ۱۴۰۳ این ۷۵ ساختمان باید تماماً ایمن‌سازی شوند.
 
ساختمان بیمارستان گاندی 5 بار اخطار ایمنی دریافت کرده بود
سوده نجفی، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران درباره حادثه آتش‌سوزی بیمارستان گاندی به «ایران» می‌گوید: موضوع ساختمان‌های ناایمن شهر تهران یکی از مواردی است که شورای ششم از ابتدا روی آن تأکید داشت و با پیگیری‌هایی که از سوی برخی اعضای شورای شهر تهران صورت گرفت، در نهایت با همکاری قوه قضائیه اسامی این ساختمان‌ها اعلام و مشخص شد 129 ساختمان در وضعیت ناایمن هستند. اقداماتی نیز از سوی مالک یا مالکین این ساختمان‌ها انجام شد و چند ساختمان هم برخی از موارد ایمنی را رعایت کردند.
نجفی ادامه می‌دهد: ساختمان‌های زیادی در شهر تهران هستند که نام آنها در بین 129 ساختمان ناایمن نیست، اما برخی اخطارهای ایمنی به آنها داده شده، هر چند توجهی به این اخطارها نمی‌شود و هر لحظه ممکن است این ساختمان‌ها دچار حادثه شوند و برای شهر و شهروندان خطرساز باشند.
رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر ورود قوه قضائیه به موضوع رعایت موارد ایمنی این ساختمان‌ها می‌افزاید: عوامل آتش‌نشانی در حوزه پیشگیری، بر اساس دستورالعمل‌های موجود، ساختمان‌هایی را که از ایمنی لازم برخوردار نیستند، بررسی می‌کنند و بر این اساس اخطارهایی نیز داده می‌شود. اما باید اقدام جدی برای ایمن‌سازی صورت گیرد و استانداردهای مورد تأکید رعایت شوند.
نجفی می‌گوید: متأسفانه تعدادی از بیمارستان‌های شهر تهران در بین 129 ساختمان ناایمن هستند. این درحالی است که مراکز درمانی و بیمارستان‌ها یکی از محل‌های مورد مراجعه شهروندان در مواقع اضطراری و بحران است و باید از ایمنی لازم برخوردار باشند، اما این‌گونه نیست و بر اساس اعلام صورت گرفته، برخی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فاقد ایمنی هستند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه می‌کند: در خصوص حادثه آتش‌سوزی بیمارستان گاندی که از ساعت اولیه آتش‌سوزی با توجه به اهمیت موضوع انتقال بیماران به سایر مراکز درمانی در محل حاضر بودم، بر اساس اظهارات عوامل آتش‌نشانی این ساختمان 5 بار اخطار ایمنی دریافت کرده، اما توجهی به آن نشده بود.
وی می‌گوید: باید سازمان آتش‌نشانی با همکاری شهرداری مناطق، قوه قضائیه و سایر نهادهای مربوطه، فرایندی جدید تعریف و طراحی کند تا اخطارهای ایمنی صادر شده از جنبه تشریفاتی خارج شود. اینکه آتش‌نشانی اخطار دهد و آنها توجه نکنند، دردی را درمان نمی‌کند و باید در صورت عدم توجه به اخطارهای مربوطه اقدامات بازدارنده صورت گیرد.
نجفی ادامه می‌دهد: بررسی‌ها و اظهارات اولیه عوامل آتش‌نشانی حاکی از آن بود که به دلیل نمای ناایمن و اشتعال‌زا، آتش از بالا به سمت پایین ریخته و باعث گسترش آتش‌سوزی شد که خوشبختانه با تلاش‌های مستمر آتش‌نشانان، آتش‌سوزی بدون تلفات جانی مهار شد. اگر این تلاش‌ها نبود و شرایط این حریق به گونه‌ای پیش می‌رفت که شاهد تلفات جانی می‌شدیم چه کسی پاسخگو بود؟ آیا جوابی جز افسوس و بیان اینکه اخطارهای لازم را داده بودیم، وجود داشت؟
این عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار می‌کند: آتش‌نشانان از بروز حادثه‌ای که می‌توانست منجر به یک فاجعه شود، جلوگیری کردند. خوشبختانه این موضوع بدون تلفات جانی مدیریت شد، اما زنگ خطری بود در خصوص ساختمان‌های ناایمن شهر تهران بویژه بیمارستان‌ها که اگر موارد ایمنی در آنها رعایت نشود و اصلاحات لازم صورت نگیرد، می‌تواند فاجعه تلخی را رقم بزند. باید به فوریت، شهرداری با همکاری نهادهای مربوطه برای تعیین تکلیف این ساختمان‌ها اقدام کند.

 

مهسا قوی قلب reporter picture
مهسا قوی قلبخبرنگار شخصیامتیاز: 674تعداد خبر: 29
برچسب‌ها:

نظرات

همه حقوق این سایت متعلق به مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران می باشد.