طرح کاشت نهال رایگان، تلاش شهرداری برای افزایش سرانه فضای سبز پایتخت

سخنگوی شهرداری تهران در خصوص اجرای طرح کاشت نهال رایگان در پایتخت، گفت: طرح ارائه نهال رایگان به شهروندان از ابتدای اسفند آغاز شده و تا پایان سال ادامه خواهد داشت و شهروندان می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۷ درخواست خود را برای دریافت نهال و کاشت آن ثبت کنند.

عبدالمطهر محمدخانی در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص موضوع کاشت درخت در یک ماه پایانی سال اظهار کرد: دولت در سال ۱۴۰۲ طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت را به مدت چهار سال به تصویب رسانده است و شهرداری تهران هم تصمیم گرفت تا با اهدا و کاشت نهال رایگان به شهروندان در جهت تحقق این امر مهم اقدام کند.

وی با اشاره به طرح کاشت نهال رایگان برای پایتخت‌نشینان ادامه داد: این طرح از ابتدای اسفند آغاز شده و تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت و امیدواریم که با اجرای این طرح در جهت افزایش سرانه فضای سبز پایتخت گام موثری برداشته باشیم.

محمدخانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه می‌توان برای دریافت نهال رایگان اقدام کرد، افزود: در این طرح، شهروندان تهرانی می‌توانند درخواست خود را برای کاشت نهال در منازل‌شان در سامانه ۱۳۷ ثبت کنند تا نهال‌ها توسط نیروهای خدمات شهری در منزل به آن‌ها تحول داده شود.

رییس مرکز ارتباطات و اموربین‌الملل شهرداری تهران درباره ویژگی‌های نهال‌های آماده شده جهت توزیع بین شهروندان اضافه کرد: نهال‌هایی که برای کاشت در منازل مردم در نظر گرفته شده از نوع مثمر بوده و هیچ محدودیتی در ارائه آنها وجود ندارد.

به گفته وی، بعد از تماس شهروندان متقاضی کاشت نهال با سامانه ۱۳۷ در کمتر از ۴۸ ساعت کارشناسان فضای سبز تهران در منزل این شهروندان حاضر شده و ضمن کاشت نهال دلخواه آنها به صورت رایگان، آموزش‌ها و بروشورهای لازم برای نگهداری از نهال و مراقبت از آن را نیز ارائه می‌کنند.

محمدخانی در خصوص ویژگی نهال‌های مثمر گفت: این درخت‌ها در ۱۰ گونه مختلف از جمله خرمالو، آلو، به، شلیل، انجیر و بادام و است و شهروندان می‌توانند با کاشت آنها از محصولات شان استفاده کنند.

به گفته وی، سعی شده تا از درختان با دوام و سازگار با آب و هوای شهر برای کاشت انتخاب شود با توجه به اینکه کلانشهر تهران مانند تمام شهرهای پرجمعیت در جهان همواره از معضل آلودگی هوا رنج می‌برد طرح کاشت نهال می‌تواند به عنوان سرمایه‌گذاری‌ پر سودی برای پاک شدن هوای شهر موثر باشد از طرفی بدلیل ارتباط روحی و جسمی انسان با محیط پیرامونش کاشت درخت در نشاط اجتماعی و روحیه شهروندان اثرگذار خواهد بود.

سخنگوی شهرداری تهران افزود: با در نظر گرفتن مزایای کاشت درخت اعم از کاهش آلودگی صوتی، جذب گرد و غبار، جذب برخی گازهای شیمیایی و از بین بردن بسیاری از باکتری‌ها، قارچ‌های تک‌سلولی و حشرات مضر کاشت آن‌ها در شهرهای صنعتی امروزه می‌تواند ضامن بقای اکوسیستم انسان‌ها باشد. درختانی که در طرح کاشت نهال به صورت رایگان عرضه می‌شود مثمر بوده و پس از کاشت می‌توان از محصولات آن جهت مصرف خانواده استفاده کرد.

  •  

  •  

جواد آل داوود reporter picture
جواد آل داوودخبرنگار شخصیامتیاز: 1218تعداد خبر: 59
برچسب‌ها:

نظرات

همه حقوق این سایت متعلق به مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران می باشد.