فقط 37 درصد خودروهای پلاک تهران به مراکز معاینه فنی پایتخت مراجعه می‌کنند

سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره خودروهای جدیدی که امسال مشمول معاینه فنی می‌شوند، گفت: براساس قانون، خودروهای شخصی از زمان تولید به مدت چهار سال از انجام معاینه فنی معاف هستند.

سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در گفت‌و‌گو با «ایران»:

فقط 37 درصد خودروهای پلاک تهران به مراکز معاینه فنی پایتخت مراجعه می‌کنند

مهسا  قوی قلب
خبرنگار

 سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره خودروهای جدیدی که امسال مشمول معاینه فنی می‌شوند، گفت: براساس قانون، خودروهای شخصی از زمان تولید به مدت چهار سال از انجام معاینه فنی معاف هستند.
محمدمهدی میرزایی قمی افزود: بر اساس این قانون که معافیت 4 ساله برای خودروهای نو در نظر گرفته، از شهروندان تقاضا می‌شود برای انجام معاینه فنی دوره‌ای برای توزیع مراجعات در طول سال، به ماه تولید خودرو نیز توجه کنند.
به گفته وی، در فروردین ماه امسال خودروهای تولید داخل فروردین 1399 و ماقبل و خودروهای وارداتی ماه آوریل 2020 و ماقبل، مشمول معاینه فنی هستند.
 معاینه فنی وسایل نقلیه به‌صورت مکانیزه با دوربین‌های سطح شهر کنترل می‌شود و وسایل نقلیه بدون معاینه فنی در صورت تردد روزانه مبلغ 52 هزار تومان جریمه می‌شوند. محمدمهدی میرزایی قمی درخصوص وضعیت مراجعات از ابتدای سال گفت: با توجه به ادامه خدمت‌رسانی مراکز معاینه فنی در ایام تعطیلات نوروز از ابتدای امسال در حدود 22 هزار دستگاه خودرو به مراکز شهر تهران مراجعه کرده‌اند که یک درصد از این مراجعات مربوط به خودروهایی است که امسال مشمول معاینه فنی شده‌اند. 
البته بخشی از این مراجعات مربوط به خودروهای میهمانان نوروزی شهر تهران بوده که برای رفاه حال این عزیزان در نیمه نخست فروردین ماه پذیرش در تمام مراکز معاینه فنی شهر تهران به‌صورت حضوری انجام شد.

لزوم تفاوت پایش آلایندگی خودروهای کلانشهرها با شهرهای کوچک
سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به اظهار ریاست شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر نیاز به اعمال ضوابط خاص برای وضعیت آلایندگی خودروها در شهر تهران و همکاری شهرداری تهران و وزارت کشور برای ارائه راهکاری به منظور الزام اخذ معاینه فنی خودروهای پایتخت در مراکز معاینه فنی شهر تهران گفت: به دفعات این درخواست را داشتیم که بنا بر ادله علمی و منطقی سطح پایش آلایندگی و نحوه اعمال آن در کلانشهرها که با معضل آلودگی هوا روبه‌رو هستند، لازم است با شهرهای کوچک متفاوت
 باشد.
سید محمد مهدی میرزایی قمی در توضیح نیاز به بازنگری ضوابط و پیش‌بینی راهکارهای قانونی برای مراجعه خودروهای پایتخت به مراکز معاینه فنی شهر تهران افزود: سهم تهران از میزان مراجعان پلاک تهران به مراکز معاینه فنی فقط 37 درصد است و 40 درصد از خودروها بنا بر اعلام پلیس راهور فاتب از مراکز خارج از شهر تهران معاینه فنی دریافت می‌کنند.
 حتی بسیاری از خودروهای عمومی پلاک تهران مانند تاکسی‌ها که صرفاً در شهر تهران تردد می‌کنند نیز از شهرستان‌های اطراف معاینه فنی دریافت می‌کنند.
بنا بر اعلام سامانه یکپارچه معاینه فنی کشوری (سیمفا)، مراکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران در مقایسه با سایر مراکز کشور به‌صورت دقیق‌تر و ضابطه‌مندتری نسبت به پایش خودروها از منظر آلایندگی و ایمنی اقدام 
می‌کنند.
او در ادامه افزود: در سال 1402 در مراکز شهر تهران به‌صورت یکتا مراجعه یک میلیون و 279 هزار دستگاه خودرو ثبت شده است که از این بین نقص مربوط به آلایندگی 164 هزار، عدم هم‌راستایی 95 هزار، کمک فنر 43 هزار، تست ترمز 122 هزار و وضعیت ظاهری 191 هزار دستگاه شناسایی و در نهایت برای اخذ معاینه فنی توسط راکبین آنها رفع ایراد شده است. 
در مجموع 30 درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند و تعدادی از این خودروهای مردود دارای چند نقص بوده‌اند.
 این آمار نشان می‌دهد میزان مردودی معاینه فنی در تهران بیشتر است. بدون تردید این دقت و سطح پایش نتیجه نظارت‌های مستمری است که ستاد معاینه فنی بر صحت عملکرد مراکز معاینه فنی تحت پوشش خود دارد.
میرزایی قمی در خصوص تأثیر معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: براساس نتایج سیاهه انتشار شهر تهران تأثیری که معاینه فنی به‌صورت مستقیم در کاهش آلودگی هوا دارد به شکلی است که اگر همه خودروهای شامل معاینه فنی به مراکز مراجعه و اقدام به اخذ گواهی معاینه فنی کنند، شاهد کاهش ۲۳ درصدی انتشار مونوکسید کربن خواهیم بود. البته درصد کاهش مستلزم این است که معاینه فنی به‌صورت دقیق و با رعایت تمامی استانداردهای مترتب
 انجام شود.
 بدون تردید یکی از اقدامات اصلی برای افزایش اثربخشی معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا در شهر تهران می‌تواند الزام خودروهای پایتخت به دریافت معاینه فنی از مراکز شهر تهران و پیش نیاز داشتن معاینه فنی برتر برای تردد در محدوده‌های ترافیکی با هدف ارتقای سطح پایش آلایندگی باشد.

احتساب تخفیف 20 درصدی برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر در سال جدید
سرپرست ستاد معاینه فنی با اشاره به لحاظ تخفیف عوارض تردد در طرح ترافیک و محدوده کم انتشار آلایندگی برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر در سال 1403 افزود: باتوجه به اهمیت تردد خودروهای دارای آلایندگی کم‌تر در محدوده‌های ترافیکی شهر تهران برای مدیریت شهری از سنوات گذشته تخفیفاتی برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر لحاظ شده که امسال نیز این تخفیف ویژه برای این خودروها 20 درصد احتساب شده است.
او با اشاره به صدور یک میلیون و 216 هزار گواهی معاینه فنی در سال 1402 تصریح کرد: از گواهی‌های صادره، در حدود 180هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر 
است.
 در مجموع در حدود 30 درصد مراجعان، متقاضی معاینه فنی برتر بوده‌اند که در نهایت 14 درصد از آنها موفق به دریافت معاینه فنی برتر می‌شوند. گفتنی است معاینه فنی برتر تنها مختص خودروهای انژکتوری است و تفاوت فرایند انجام معاینه فنی برتر و عادی فقط در آزمون آلایندگی خودرو است.
 

مهسا قوی قلب reporter picture
مهسا قوی قلبخبرنگار شخصیامتیاز: 674تعداد خبر: 29
برچسب‌ها:

نظرات

همه حقوق این سایت متعلق به مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران می باشد.